menu

Spelen en ontdekken in het Duitse Noord-Hessen

Een echte verjongingskuur wordt dit. We plannen een vijfdaagse vakantie met de kinderen in Duitsland, Noord-Hessen. Na een beetje puzzelen hebben we de ideale kindervakantie samengesteld. Dit ziet er alvast veelbelovend uit. (update: reisverhaal staat online)

© Sommerrodelbahn-willingen.de

Maandag verwachten we om tegen de middag aan te komen in Willingen. Daar hebben we een Best Western Plus Hotel geboekt voor 1 nacht. Er zal voor ons een ‘Meine Card Plus’ klaarliggen, dus niet vergeten om deze mee te nemen, want dit is onze magische sleutel tot alle schatkamers van de streek rond Kassel. Met deze kaart kunnen we talloze bezienswaardigheden en ontspanningsmogelijkheden gratis benutten. Je kunt er ook mee op trein en bus.

Ons programma

Dag 1: Willingen

Dag 2: Hann.Münden

• ingecheckt in het Alte Windmühle hotel (Ziegelstraße 66, 34346 Hann. Münden)
  • rondvaart met een schip
  • rondleiding met bezichtiging van de toren
  • avondeten

Dag 3: Kassel en Werratal

• Grimmwelt
  • Waterspelen
  • bezoeken van en avondeten in Berlepsch kasteel
  • overnachting in Robins Baumhaus (Berlepsch 1, 37218 Witzenhausen)

Dag 4: Werratal

Dag 5: Kellerwald Edersee nationaal park

Een half uur later hopen we het eerste kindergeheim al te ontsluiten: In Ettelsberg kunnen we lunchen in de bar van de kabelbaan. De kinderen kunnen zich uitleven op de speeltoestellen. Na de lunch gaan we de berg op met de gondelbaan of strekken we de benen met een wandeling over het Kyrillpad. Mogelijkheden genoeg. De Sommerrodelbahn mogen we zeker niet overslaan. Tot slot kunnen we ons nog uitleven op de trampolines.

Voor de volgende dag hebben we een hotel in Hann. Münden gereserveerd: Hotel Alte Windmühle. Een boottochtje op Fulda en Weser staat op het programma, alsook een rondleiding en een torenbezoek in de Tillyschanze.

En dan komt het! Hessen is de streek van de gebroeders Grimm en hun sprookjes. Toen de dieren nog spraken, huppelden de dwergen in deze bossen rond. Grimmwelt is een niet te missen attractie in Kassel. Dit staat dan ook op het programma voor dag drie. Omdat aan deze dag geen einde mag komen, hebben we een avontuurlijke overnachting in petto: overnachting en ontbijt in Robins Baumhaus. Benieuwd wat dat gaat geven!

De volgende morgen moeten we naar Eschwege, want het sprookje is nog niet gedaan. Als het goed weer is, zullen we eerst een uurtje kanovaren op de Werratalsee. Bij slecht weer kunnen we nog naar het Zinnfigurenkabinett. Maar na het middageten pikken we de draad weer op in Rotkäppchenland. De wolf huist namelijk in Wildpark Knüll en ook Roodkapje zal ons opwachten aan de ingang. Om van alle emoties te bekomen, hebben we een gezellig hotel in Waldeck geboekt: Waldhotel Wiesermann.

Aan alle sprookjes komt een einde, maar … ze leven allemaal nog lang en gelukkig! Onze laatste dag in Hessen laten we voorlopig nog een beetje open. Er is nog zo veel te doen. We zullen iets moeten kiezen. We kunnen het nationale park, Kellerwald, bezoeken. Er is een bezoekerscentrum en er zijn een aantal wandelingen te doen in dit UNESO-wereldnatuurerfgoed. Lunchen kan in het bezoekerscentrum. We kunnen het Wildtierpark Edersee bezoeken, waar kinderen gegarandeerd hun oogjes zullen uitkijken in het BuchenHaus en tijdens de roofvogelshow. Er is ook een pad hoog boven de grond tussen de boomkruinen. Er is nog zo veel te doen … Een vakantie is altijd te kort.