menu

Vergeet Blankenberge of Knokke. Voor ons is het Domburg!

Domburg ligt op anderhalf uur rijden van Gent en is, wat ons betreft, in alle opzichten aantrekkelijker dan Blankenberge of Knokke. Het Noordzeestrand is er meer uitgestrekt, natuurlijker en minder druk. Bovendien kun je er onbeperkt wandelen in de natuur, eindeloos fietsen en genieten van Hollandse lekkernijen. Het is dan ook niet te verwonderen dat we na een eerdere succesvolle vakantie opnieuw die richting uit trekken.

Vergeet Blankenberge of Knokke. Voor ons is het Domburg a

Badhotel Domburg

We nemen onze intrek in Badhotel Domburg. Dit hotel ligt midden in het centrum en is bekend tot ver over de grens. Omgeven door een park ben je werkelijk direct op de juiste plaats om je vakantie te starten. Winkelen doe je 100 m verder, een hapje eten ook. Het strand ligt op 200 m en fietsen in de natuur start al na 300 m. Het hotel beschikt over ruime kamers, zodat we gemakkelijk samen met de kinderen op één kamer kunnen. Het ontbijt is prima, maar het restaurant is vrij chic en qua prijs/kwaliteit iets te duur naar onze mening. De zee, het strand en de duinen keren als thema terug in de wellness-afdeling. Het zwembad staat ’s morgens en ’s avonds kosteloos ter beschikking van alle hotelgasten, maar ook voor een sauna of een massage kun je er terecht.

Genieten in het Badhotel in Domburg a

© Reisfanaten.be

Fietsen in de omgeving van Domburg

Tijdens onze vorige vakantie in Domburg hebben we de omgeving al volledig rondgereden. Daarom trekken we nu wat verder noordwaarts en kiezen we voor fietsroute ‘Kroon op de deltawerken’ (www.beleefdedeltaroute.nl/fietsroutes/kroon-op-de-deltawerken). De tocht start in Renesse en doorkruist 38 km lang het westelijk deel van het eiland Schouwen. Polders, bossen en weiden trekken aan ons voorbij. Fien kan al zelf met haar eigen fiets, maar Wout moet nog achterop. Af en toe lassen we een stop in om bij te tanken en te genieten van de wisselende uitzichten.

15 keer wat te zien en te doen in Domburg c

Wandelen in Domburg

Of je de stad Domburg nu langs de linker- of langs de rechterkant uitloopt,  overal wacht de natuur je op voor een leuke, gevarieerde wandeling. Wij gaan voor 18 km lange ‘Groene Bus Wissel’-wandeling en maken er een 2-daagse van. De wandeling ‘Domburg: Strand en Zeeuwse Kreken’ (www.wandelzoekpagina.nl/groene_wissels/toon.php?nummer=12943) is bijzonder afwisselend.
zoals naam al zegt heel gevarieerd. We starten de eerste dag in de richting van het golfterrein. Wanneer we op het kruispunt met de Koekoeksweg aankomen, breken we de wandeling af en nemen we deze weg als rechte doorsteek terug naar het startpunt. Zo hebben we 11 km op onze teller. Op dag 2 nemen we onze doorsteek in omgekeerde richting en vervolgen we de wandeling waar we ze de vorige dag hebben afgebroken. We weten nog niet dat we op 15.6 km zullen eindigen. En de kinderen? Die doen dat gewoon. De wandeling is dan ook keiplezant: strand, kreken, weiden, hekken en pondjes waarmee je moet oversteken, maken er een ware belevenis van. Af en toe een eet- en drinkstop en op het einde een ijsje in de stad – waar we trouwens die laatste kilometer aan te danken hebben – breken de vermoeidheid. Kinderen die regelmatig eens gaan wandelen, kunnen wel wat aan. Dat er tijdens de pauzes nog energie te over is om op de speeltuintjes te ravotten, is het zuiverste bewijs.

15 keer wat te zien en te doen in Domburg a

Eten in Domburg

Op dag 1 kiezen we voor het terras van een van de vele bistro’s die het stadje rijk is. De 2de dag laten we ons verleiden door het mooie restaurant van ons hotel, maar dat valt wat tegen. Het is niet goedkoop en wij vinden de porties nogal klein. Volgende keer dan maar terug de stad in. In Nederland zijn ook de strandpaviljoens degelijk uitgebouwd. Ze bieden een goeie service en worden druk bezocht.

Uitstappen in de buurt

Nu hadden we er geen tijd meer voor, maar in het verleden hadden we Deltapark Neeltje Jans en de Oosterschelde stormvloedkering al eens bezocht. Zeker een aanrader als je in de buurt bent. Ook stadjes zoals Middelburg, Burgh-Haamstede, Renesse of Veere zijn de moeite waard. Dat kleine hoekje Nederland heeft alles in zich voor een paar indrukwekkende vakantiedagen.