Vergeet de bestemming, plan een themavakantie

Ben je helemaal wild van Game of Thrones of The Sound of Music? Ben je een gepassioneerde kok of atleet? Til je passie een trapje hoger en maak van je jaarlijkse vakantie een reis in het teken van je hobby. Bezoek filmlocaties of leer bij in een sportresort. Nu reizigers veel meer op vakantie willen dan alleen zon, zee en strand zijn de themavakanties in opmars. De filmindustrie verwelkomt deze nieuwe trend met open armen. Ze heeft weer een manier gevonden om haar films bekender te maken bij het publiek.


Heb je al ooit een film bekeken en gedacht: ‘Waaw, deze plaats ziet er prachtig uit’? De meeste opnames voor films en televisieshows zijn niet gemaakt in de studio’s maar wel op locaties die echt bestaan. Tijdens een themavakantie leidt de reis je langs deze plekken en kan je er zelf de sfeer opsnuiven. Zo kan je een Sound of Music Tour boeken in Salzburg die je meeneemt naar de Mirabell Tuin en het Pegasus fontein, de plaats waar Maria en de kinderen dansen. Uiteraard kan een stop aan het klooster, het huis van de familie von Trapp, de plek waar de baron Maria voor het eerst kust en de kerk waarin ze trouwen, niet ontbreken. Al deze plaatsen liggen in Salzburg zodat je met een daguitstap de hele film kan herbeleven en ondertussen overnachten in het Schlosshotel Rosenegg.

© Pixabay.com

Game of Thrones

Het is heel andere koek als je de locaties wil bezoeken waar Game of Thrones gedraaid werd. De filmploeg trok daarvoor naar IJsland, Noord-Ierland, Marokko, Kroatië, Spanje en Malta. In Kroatië werden al elf scènes ingeblikt waarvan de meeste in Dubrovnik. Een tip voor als je niet weet waar je rondreis te beginnen. Niet alleen films maar ook televisieseries hebben hun eigen tour. New York kan je dezer dagen ontdekken tijdens een Sex and the City tour, een aanrader nu de vliegtickets naar daar niet meer zo duur zijn. In eigen land is er de Eigen Kweek-route die je per fiets meeneemt door het Heuvelland.

Themapark Harry Potter

Is het onmogelijk om de locaties te bezoeken, dan is er wel een hotel in het thema. Of wat dacht je van The Hobbit House in Montana of het Seven Hotel in Parijs in het teken van James Bond. In Disney World is de bouw van het Star Wars Hotel – een luxehotel met Star Wars-thema – volop bezig. In afwachting kan je het themapark van Harry Potter bezoeken. Het is duidelijk: de filmindustrie heeft een nieuw gat in de markt gevonden. De verkoop van producten, gelinkt aan films en televisieseries is eindeloos. Je kan het zo gek niet bedenken. Waren deze producten vroeger nog beperkt tot drinkbekers, knuffels en T-shirts dan kan je tegenwoordig je slapenkamer verlichten met de roos uit Belle en het Beest, spelen op speelautomaten van Game of Thrones, een taart bakken in een bakvorm van Frozen of schoonmaken met een keukenrol van Star Wars.

De merchandise is dan ook een belangrijke bron van inkomsten voor de filmindustrie. De opbrengst van merchandise-producten nam in 2015 toe met liefst 27 procent, onder meer door de Frozen-hype die eind 2013 uitbrak en maar blijft duren, en door de verkoop van Star Wars-producten.

© Pixabay.com

Wellnessvakantie

Met themavakanties denken we niet alleen aan onze favoriete film of serie. Je kan ook op fietsvakantie, loopvakantie, wijnvakantie, kookvakantie, cultuurvakantie… Vooral de wellnessvakanties scoren daarbij goed. Bij een wellnessvakantie draait het niet alleen om de sauna en de spa. Yoga, meditatie, detox, stressbeheersing en gezond eten vallen daar ook onder. Sommige resorts bieden bijvoorbeeld alleen yoga aan, anderen een combinatie van verschillende wellnessthema’s.

Idee over reizen

De themavakanties waarin de meeste vakantiegangers geïnteresseerd zijn, zijn de cultuur-, wandel- en fietsvakanties. De culinaire reizen hebben het meeste groeipotentieel. Op een culinaire reis leer je pizza bakken zoals de Italianen of paella bereiden zoals de Spanjaarden. Er bestaan reizen in alle vormen en maten en dat komt omdat ons reisgedrag verandert. We gaan veel meer op reis en we trekken vaak verder weg. Het heeft onze manier van denken over hoe we een reis zullen beleven, zodanig veranderd dat de bestemming niet meer op de eerste plaats komt maar wel hoe we de reis zullen invullen. De keuze aan themavakanties zal dus alleen maar uitbreiden en dat is goed nieuws voor de reiziger.

Plaats als eerste een reactie