menu

Amsterdam: honderden boten op het IJ

Elke 5 jaar vindt in Amsterdam de happening Sail plaats. De eerste editie vond plaats in 1975, naar aanleiding van de 700ste verjaardag van de stad Amsterdam. Sindsdien is het uitgegroeid tot het grootste publieksevent van Nederland en het grootste maritieme evenement van Europa. Een reden meer dan waard om op weekend te gaan naar Amsterdam. We boeken het Hampton by Hilton Amsterdam hotel en trekken naar de haven en de stad.

Sail 2015

Het evenement duurt een 5-tal dagen en start met de parade. De schepen varen binnen in de haven, op het IJ. Ze blijven er enkele dagen ter plaatse en kunnen gratis bezichtigd worden. Aan wal zijn er ook verscheidene evenementen gaande van kunst en cultuur, muziek, sport en activiteiten voor de kinderen.

Elke nacht sluit het feest af met vuurwerk op het IJ. Amsterdam is wel de uitgelezen plek voor dit spektakel. Deze prachtige boten komen het best tot hun recht in deze grote haven met zijn rijke scheepvaartgeschiedenis.

Tall Ship

Van over de hele wereld komen schepen naar Sail Amsterdam. De mooiste zijn de Tall Ships, grote zeilreuzen die vaak reconstructies zijn van schepen uit de oude zeiltijd. Vaak doen ze dienst als opleidingsschepen. De Sail Training Association is een internationale organisatie met als doel jongeren tussen 15 en 25 jaar zeilvaardigheden bij te brengen aan boord van klassieke zeilschepen. Enerzijds houdt men de geschiedenis van de eeuwenoude zeilervaring in leven en anderzijds is het ook bedoeld als karaktervorming. De opleiding bevordert de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren door de vriendschappen die ze sluiten, door het samenwerken en nemen van verantwoordelijkheid. Door deel te nemen aan verscheidene zeilevenementen, waaronder ook Tall Ship races, zien ze ook een groot deel van de wereld.

Replica

Naast deze Tall Ships met een maatschappelijke functie zijn er ook trainingsschepen voor de opleiding van studenten in de maritieme wereld, maritieme wetenschappen en oceanografie. Andere worden dan weer verhuurd voor particuliere en zakelijke doeleinden, educatieve en culturele doeleinden. Misschien een ideetje voor de baas om eens deel te nemen aan een teambuildingsprogramma op zo’n zeilschip.

Marine Schip

Twee dagen lang bezoeken we niet alleen de zeilschepen, maar ook replica’s en gigantische marineschepen. De sfeer is er “jolig”. Elke Nederlander, die in het bezit is van een boot, zit nu wellicht op het IJ. Volgens een voorgeschreven route varen ontelbare kleinere bootjes, om de grote boten te bezichtigen. Je kan het evenement niet enkel beleven aan wal, maar ook vanop een boot. En het gaat er uitbundig aan toe op die bootjes. Hapjes, drankjes, dj’s, zangers, … maken er een geestige boel van. Een beetje jaloers kijken we urenlang vanop de kade of vanop één van de grote marineschepen.

Sail Marine schip

Het doet ons besluiten om Amsterdam eens per boot te gaan verkennen. We zijn voor de tweede keer in de stad en hebben deze toen vooral te voet verkend. Nu willen we de mooie architectuur eens vanop het water gaan bekijken. We huren een fluisterboot voor de hele voormiddag en krijgen ook een kaart mee met de nodige instructies.

Grachtenpanden

We hebben voldoende tijd om een mooie tocht te maken. We starten op de Brouwersgracht en gaan de eerste rechts af, naar de Prinsengracht. Het is de beste manier om de oude grachtenpanden te bewonderen. Op je gemak in een bootje, met een hapje en een drankje, glijdt de fluisterboot aan 5 km per uur verder. Even verder zien we op onze linker kant, net voor de Westerkerk, het Anne Frank huis.

Anne Frank huis

Daar waar de Prinsengracht de Reguliersgracht kruist, gaan we naar links, richting de Keizersgracht. Deze loopt evenwijdig met de Prinsengracht. Op de kruispunten is het soms spannend. Hier geldt het recht van de sterkste. De grootste en de snelste boot heeft voorrang. Vermits een fluisterboot de kleinste boot is, op een kano, kajak of pedaloboot na, moeten wij dus altijd voorrang geven. Op sommige kruispunten is, mede door de bruggen, het uitzicht beperkt en worden we menig keer verrast door die voorrangsregel. We moeten de boot dan onmiddellijk in achteruit zetten om botsing te voorkomen.

We dobberen de Keizersgracht af tot aan de Brouwersgracht, om vervolgens rechtsaf te gaan naar de Herengracht. De Prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht en Singel lopen allemaal parallel aan mekaar en zijn de hoofdgrachten van de 17e -eeuwse Amsterdamse grachtengordel. Het netwerk van grachten werd gemaakt voor de terugwinning van land voor uitbreiding van de stad en is opgenomen in de UNESCO – werelderfgoedlijst.

Fluisterboot

Daar waar de Herengracht de Reguliersgracht kruist, heb je zicht op 15 bruggen. Wij slaan niet af, maar gaan rechtdoor naar de Amstel rivier. We slaan er rechtsaf en krijgen zicht op de bekende magere brug. We varen er niet onder, maar gaan links af, de Nieuwe Keizersgracht op. We maken een ommetje rond de dierentuin Artis, maar veel zie je er niet van vanop het water. Vervolgens varen we richting het IJ. Met ons fluisterbootje mogen wij ons niet mengen tussen de feestvierende Nederlanders die met hun boot naar Sail trekken. We mogen wel een eindje het Oosterdok opvaren, rond het Science Center Nemo varen, om zo terug te keren naar de grachten. Vanop het Oosterdok nemen we dan de kortste weg terug naar de bootverhuurder. Via de Oudeschans, Zwanenburgwal en de Amstel geraken we terug op één van de hoofdgrachten, richting de Brouwersgracht.

Reguliersgracht

Vermits we dit weekend zonder kinderen op pad zijn, profiteren we ervan om ook een museum te doen. De keuze is groot. Het wordt het Stedelijk museum voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. In de reisinformatie wordt de vergelijking gemaakt met het MOMA en daar hebben we zo’n mooie herinneringen aan. Spijtig genoeg waren een aantal zalen gesloten en hebben we maar bitter weinig meesterwerken gezien van Van Gogh, Picasso of Matisse. Op de benedenverdieping is wel een mooie expositie; Zero. Nieuw voor ons, maar het viel wel in de smaak.

Stedelijk Museum

Zero is een beweging in de moderne kunst (1958 – 1966), ontstaan na de grimmige, pessimistische naoorlogse jaren. In Nederland heten ze de nul-groep en de nul staat voor een nieuw begin in de kunst. Optimisme, positieve energie leidde tot nieuwe kunstwerken waarbij de interactie tussen het werk, de plaats en de bewonderaar centraal staat. Geen schilderijen gemaakt met borstel en penseel, maar kunstwerken gemaakt met moderne materialen, nagels, munten, bierkratten… Het aantal kleuren is beperkt tot voornamelijk wit en soms ook rood en zwart. Lichtinval en beweging maken deel uit van het kunstwerk. Vaak geen kunstwerken om in de huiskamer aan de muur te hangen, alhoewel, onze favoriet – Otto Piene, zou mooi aan de muur hangen. De rook- en vuurbeelden waarin hij rook en roet laat neerslaan op bladen papier of op het linnen laat inschroeien zijn prachtig.

Otto Piene vuurbeeld

 

Zo komt onze citytrip tot een einde. Terug een stukje van Amsterdam gezien en meegemaakt. Gelukkig staan er nog genoeg to do’s op het verlanglijstje. Zelfs al wordt het lijstje korter, hou altijd iets over, dan heb je altijd een reden om eens terug te keren. Groetjes uit A’dam.

Meer informatie
Alle bezienswaardigheden in Amsterdam
Onze hoteltip: Hampton by Hilton Amsterdam / Arena Boulevard
Bootverhuur bij Boats4rent

Winkeltip: op zoek naar een reisgids Amsterdam? Bekijk dan deze (online) gids eens:

Eén reactie op “Amsterdam: honderden boten op het IJ”

  1. Katrien Geerts schreef:


    Woow, leuke tips en info, … wij zijn ook onlangs in Amsterdam geweest.

Geef een reactie

We zijn blij dat je ervoor hebt gekozen om een ​​reactie achter te laten. Houd er rekening mee dat opmerkingen worden gemodereerd volgens ons Privacy verklaring.

Ervaring

Blijf op de hoogte van onze avonturen