menu

Thailand: strandvakantie in Hua Hin

Na een rondreis dwars door China en een citytrip in Hong Kong zijn we echt op zoek naar een beetje rust. We zakken af naar Thailand voor een strandvakantie, maar eerst gaan we nog een beetje cultuur opdoen.

Onze vlucht van Hong Kong verloopt perfect met Thai Air. Zoals verwacht is de service uitstekend. Ondanks dat we gezegd hadden niet meer naar de trotterswijk Khao San te gaan, maar andere oorden in Bangkok te gaan verkennen, belanden we er toch. Je vindt er gemakkelijk een guesthouse en eind oktober is het er nog vrij rustig. Amper volk te bespeuren of zijn wij het na China nu gewoon van veel mensen rondom ons heen te hebben?

Thai Air

Doordat we sneller door China zijn gereisd dan gepland, hebben we nu nog tijd om de archeologische site Ayutthaya te bezoeken. Ayutthaya staat bekend om haar mooie historische ruïnes en dat is niet gelogen. Ayutthaya ligt slechts op 100 km van Bangkok, maar met de boemeltrein ernaartoe lijkt dat niet zo. Het was ooit de hoofdstad van het machtige Siam en uit die glorieperiode dateren ook de vele prachtige tempels. We herkennen er de Khmerstijl in van de tempels in Cambodja. En hoewel Ayutthaya de tempels van Angkor lang niet kan evenaren, is het alleszins de moeite waard om het te bezoeken.

Ayutthaya Chedi

We huren aan het station een brommertje en gaan net als in Vietnam op zoek naar de leukste plekjes. Direct valt de enorme rust op die overal heerst. Amper toeristen, amper wagens, amper mensen. Onze rit brengt ons voorbij diverse tempels en eindigt in een olifantenkamp. Onze trein terug heeft vertraging. In Thailand gaan die wachttijden snel voorbij met het observeren van de omgeving. Thaise studenten willen met je babbelen om wat Engels bij te leren, een vrouw zeult in haar draagmanden haar koopwaar mee over haar schouder, boeren brengen hun oogst naar de stad, doch de meesten vleien zich neer op banken en liggen in een lichte roes te slapen tot de trein aankomt.

Ayutthaya

Na deze daguitstap keren we terug naar Bangkok. We maken ons klaar voor onze treinreis naar onze strandvakantie in Hua Hin. De trein naar Hua Hin is niet de naam exprestrein waardig. Hij kon blijkbaar niet vlugger rijden dan 30 km per uur. We vertrouwen het niet en halverwege stappen we af. Het wordt dan even stressen, want in Petchaburi rijden blijkbaar alleen een paar gammele tuktuks die ons onmogelijk veilig in Hua Hin kunnen brengen. We zien ons genoodzaakt om te liften. De bestuurder van een moderne Toyota Pickup ziet er wel betrouwbaar uit en tegen een vergoeding mogen we mee. De man brengt ons veilig en vlot naar Hua Hin. Wanneer hij vraagt aan welk hotel hij ons moet afzetten, zeggen we op goed geluk het Sofitel.

Sofitel Hua Hin

Aan dit hotel hebben we goede herinneringen, wanneer het transport in Thailand eerder niet meezat. Misschien kunnen we wel terug een mooie kamer op de kop tikken tegen een zacht prijsje. En dat lukt ons ook. Logeren in het Sofitel is een waar genot en we slagen erin om de enige twee vrije nachten tegen een aantrekkelijk prijsje te reserveren. Daarna is het Sofitel volgeboekt. Dit zijn echter zorgen voor later en in minder dan een uur liggen we met een cocktail en verse ananas aan het zwembad.

Hua Hin

Na het luieren is het tijd om Hua Hin te gaan verkennen. Er is een night market en restaurantjes waar vooral veel vis en zeevruchten worden klaargemaakt. We eindigen in één of ander visrestaurant en ondanks dat ik geen kreeft binnen heb, voel ik er mij wel één. De volgende dagen worden we ‘ouder’ aan het zwembad. Van niets doen word je immers verschrikkelijk lui. Tevens hebben we ook het buffet ontdekt van het Hilton. Een perfect buffet dat iedere avond wordt opgesteld voor de ingang van het hotel en waar de kok je voor je neus de lekkerste wokgerechten klaarmaakt. Ook het ontbijtbuffet van het Sofitel is overdadig. Het is onmogelijk om nog iets op te noemen dat er niet al staat.

Na dag 3 verhuizen we van het Sofitel naar het Grand Hotel. Het hotel is iets minder ‘grand’ dan de naam laat vermoeden, doch het is eigenlijk wel goed en het heeft een groot zwembad. We huren voor een dag een brommertje en zoeken een paar bezienswaardigheden op; een tempel vol apen, het pittoreske treinstation, om uiteindelijk in de haven van Cha Am te eindigen.

Grand Hotel Hua Hin

Het backpacken is deze vakantie een beetje voorbij. We hebben het gehad met het openbaar vervoer in Thailand en keren terug met een Volvo Taxi naar Bangkok. Na onze strandvakantie in Hua Hin en ons verblijf in het Sofitel aldaar, checken we in in het luxueuze Amari Atrium hotel in Bangkok. Deze keer hebben we ter plaatse in Hua Hin via het internet een paar  vrije nachten geboekt. Voor de zeer democratische prijs van 50 euro per nacht kunnen we er slapen in een luxueuze kamer met zicht op de stad en genieten van het zwembad en jacuzzi op het dakterras. We worden bedreven in het boeken van vrije bedden die ze anders toch niet meer verkocht krijgen. Ook hier is de Thai gastvrij en ontvangt hij, zonder ons na te kijken, twee rugzaktoeristen.

Amari Atrium

Met de rivierboot en de skytrain doorkruisen we in een mum van tijd Bangkok en vermijden we ellenlange files. We brengen een bezoek aan het Jim Thompsom huis. Een 6-tal houten Thaise huizen staan rond een tropische tuin en binnenplein. De huizen zijn prachtig gedecoreerd met Thaise kunstwerken en een Belgische kroonluchter. We waren dus vroeger al bekend in Thailand. Na deze rondleiding en kennismaking met een stukje geschiedenis verzeilen we in het MBK; een shoppingscenter met ontelbare winkels. We gaan ook nog even langs bij de kleermaker en we slenteren hier en daar wat rond, volgen een hond in zijn lijdensweg om te overleven en we schuiven aan aan het buffet in het Arnoma Hotel.

Jim Thompsom huis

Ook op lichamelijk gebied kan je je laten verwennen in Thailand. Je hebt er veel ‘schoonheidssalons’ die massages aanbieden. Je kan bij de kapper gaan en je hoofdhuid laten masseren, manicure en pedicure, gezichtsverzorgingen en nog veel meer worden aangeboden. Alvorens het vliegtuig op te gaan brengen we nog een bezoek aan een Thaise tempel. Wat Benjamabopitr is opgetrokken in Italiaans marmer en bevat een grote kunstcollectie aan boeddha’s, allemaal verschillend in stijl en afkomstig uit verschillende delen in Azië.

Wat Benjamabopitr

Tot slot gaan we onze broekpakken ophalen bij de kleermaker, die we reeds bij aankomst in Thailand hebben besteld en laten opmeten. We steken onze rugzakken vol met souvenirs en eten reuzenijsjes alvorens Bangkok te verlaten.