menu

Lapland: een proevertje van 3 dagen

Lapland, amper 2 uur vliegen van Schiphol, maar een wereld van verschil. Een echt avontuurlijke bestemming waar dromen tot leven komen. We springen op de sneeuwscooter, gaan ijsvissen, bezoeken een ijshotel en gaan zelfs op trektocht met hondensleden. Dit is het verhaal van 3 dagen Lapland, een voorsmaakje van een groter TUI-avontuur.

scooter

© Reisfanaten.be

Dag 1: Scheuren met de scooter
Het is nog vroeg als we in Amsterdam opstijgen richting Kittila. De spanning loopt op en van zodra door de raampjes de eerste sneeuw zichtbaar wordt, weten we het al: dit is een bestemming die de harten sneller doet slaan en de adrenaline naar ongekende hoogten kan jagen. Van de luchthaven van Kitilla is het slechts 15 min rijden naar Levi, een klein maar hip stadje dat alles heeft om Lapland op alle gebieden te ontdekken. We checken in in het Spa Hotel Levitunturi, een hotel door TUI aanbevolen. Helaas is er geen tijd voor het wervelende Spa Water World, het indoor aquapark van het hotel. We gaan direct op weg naar de sneeuwscooters. Sneeuwscooters zijn in Lapland als fietsen bij ons. Iedereen heeft er wel een, de ene al wat mooier en sneller dan de andere. We passen onze kleren en mogen al het materiaal gedurende ons verblijf bijhouden. Daarna verkennen we de stad en krijgen we zicht op de skipistes. Dan is het tijd om ons op te warmen voor de eerste grote gebeurtenis. We gaan 3 uur sneeuwscooteren in de wildernis van Lapland. De avond wordt afgesloten met een diner in het restaurant van het hotel.

Dag 2: Blij met niks
Vandaag gaan we opnieuw met de sneeuwscooter op weg. We gaan ijsvissen. Er wordt een gat gemaakt in het ijs en met een relatief eenvoudig lint en een wormpje hengelen we in het ijselijke sop. We hebben veel plezier, maar halen weinig eetbaars boven. Later vernemen we dat de kans om iets te vangen eigenlijk nihil is. Hoe dan ook, het aanwakkeren van je jachtinstinct in een dergelijke surrealistische setting is een indrukwekkende belevenis. ’s Middags komt er geen vis in de gamel, maar warmen we ons op met een lokaal gerecht op basis van aardappelen. Er volgt opnieuw een lange rit met de scooter naar het hotel. ‘s Avonds springen we alweer op ons glijtuig op zoek naar de ideale plek om het noorderlicht te zien. Helaas, we vangen weer bot. Drie uur en -20°C later leggen we ons erbij neer dat we het noorderlicht op deze reis niet zullen zien. Twee keer niks gekregen en toch een prachtige dag gehad. Je moet het maar doen!

husky

© Reisfanaten.be

Dag 3: Brave hondjes
We twijfelen er niet aan dat er ons vandaag opnieuw een bijzondere belevenis te wachten staat. In het aanbod van TUI staan er namelijk heel wat uitstappen en excursies opgesomd. Na een busreis van een half uurtje wordt onze nieuwsgierigheid beloond. We komen aan bij een huskyfarm, waar de honden al staan te popelen om onze sleden te trekken. De rit met de hondenslee duurt een klein uurtje en we mogen zelf de teugels in handen nemen. De avond vullen we met een diner in het ijshotel, Snow Village. Het gezelschap zakt nog even af naar de plaatselijke karaokebar, maar daar ben ik snel weg. Aan de vooravond van onze terugreis naar huis tuur ik de Lappenhemel af. Misschien krijg ik toch nog een exclusieve glimp …