menu

Gezinsvakantie: het verhaal van 5 dagen Zwarte Woud

Met een peuter en een kleuter op vakantie is wellicht voor vele jonge gezinnen een uitdaging. Het is aanvankelijk zoeken naar de juiste reisformule, vluchturen, bestemming, hotel arrangement, …  Tijdens de eerste levensmaanden van onze kadeeën beperkte zich de vakantie tot een weekje aan onze Belgische kust, maar nu willen we stap voor stap ook eens de grens over.

Onze reiservaring met kids is nog beperkt en volop in ontwikkeling, maar één ding hebben we al heel goed geleerd; “Carpe Diem”.  Geniet van het moment en plan vooral niet te veel uitstappen en activiteiten. De zorg voor je kinderen blijft immers ook op vakantie bestaan en je kan niet met ze hossen van de ene activiteit naar de andere.

Peuters en kleuters zijn eigenlijk geboren reizigers. Ze staan verwonderd te kijken naar het kleine om zich heen en hebben ook niet veel nodig om de grootste pret te beleven. De voornaamste ingrediënten voor onze vakantie met kids zijn tot nu toe; een kindvriendelijk hotel met half pension, een paar uitstappen voor groot en klein, een  gemiddelde vakantieduur  van 7 dagen.

Schwarzwald Parkhotel hotel

Voor onze midweek vakantie in het Zwarte Woud kwamen we uit bij het Schwarzwald Parkhotel. Het is niet direct een hotel dat je boekt voor een gezellige cocoon-vakantie met twee, maar wel ideaal voor met kinderen of groepen. Het is een groot, verouderd, maar proper hotel met alles erop en eraan. We hadden een ruime kamer met zithoek en eigen badkamer. Het slaapvertrek van de kinderen was afgeschermd van de rest van de kamer d.m.v. een kast. Lees meer over hotel Schwarzwald Parkhotel.

Ontbijt en diner zijn in buffetstijl. Iedere ochtend konden we kiezen uit een gevarieerd ontbijt, dat je vaak alleen op vakantie eet. Het buffet ’s avonds was iets minder extravagant, maar eigenlijk ontbrak er niets. Het buffet met voorgerechten en desserten vonden we niet zo denderend, maar dagelijks kon je kiezen uit twee verschillende soorten soep, twee soorten groenten en vlees, en er was ook dagelijks vis te verkrijgen. Hieruit kon je voor de kinderen ook gemakkelijk een bordje  samenstellen.

wandelingen zwarte woud

Om te wandelen in de omgeving hoef je haast niet de straat op. Het hotel is gelegen op een groot domein, vanwaar wandelpaden vertrekken. Aan de receptie van het hotel was een beperkte wandelkaart te verkrijgen. Daar konden wij het wel mee doen, maar in het plaatselijke toeristisch infocentrum kan je ook voor meer informatie terecht. Zelfs met de buggy hebben we mooie wandelingen kunnen maken doorheen bos en landschap van een 10 à 12 kilometer. Onze wandeldagen sloten we af met een frisse duik in het overdekte zwembad van het hotel of een ontspannende sauna, waar we beurtelings (zonder kinderen) konden van genieten. Naast sauna en zwembad waren er nog andere ontspanningsmogelijkheden zoals snooker, biljart, tennis of gewoon luieren of spelen in de tuin van het hotel. Lees meer over wandelingen in- en rond Königsfeld

De wandeldagen in de omgeving hebben we afgewisseld met twee daguitstappen. We zijn een dag op uitstap geweest naar het bloemeneiland Mainau en een dagje gaan ravotten in het Ravensburger spieleland.

Het eiland Mainau is me bijgebleven als reiservaring uit mijn prille kinderjaren. Toen, in de zomer, herinner ik me vooral de vele rozen die in bloei stonden. Nu, in de lente, zijn de tulpen en narcissen prachtig. Doch, er zijn niet alleen de bloemen die onze aandacht trekken.

grote bomen seqoia

We treffen er ook gigantische bomen aan die ons doen herinneren aan eerdere reiservaringen. We nemen een foto van onze kinderen tussen de wortels van de mammoetboom of Sequoiadendron giganteum. Ook al zijn deze aangeplante exemplaren niet zo groot als hun broers en zussen in Californië, ze gingen ons niet onopgemerkt voorbij. We herinneren ons nog goed de General Sherman tree in het Sequoia National Park. Met een omtrek van ruim 31 meter en een hoogte van 84 meter is hij de grootste. Een van de grootste op het eiland Mainau heeft een omtrek van bijna 10 meter en een hoogte van 45 meter. We vonden het indrukwekkend om voor het eerst ook deze bomen aan te treffen in Europa. Lees meer over bloemeneiland Mainau.

bloemeneiland mainau tulpen

Onze middagpauze nemen we in één van de zelfbedieningsrestaurants nabij een grote speeltuin. Al vlug merkten we dat dit geen bijster goed idee was en dat de spaghetti, onder lichte dwang, koud ging moeten worden opgegeten. Daarna was er wel volop ontspanning in de mooie speeltuin en kinderboerderij. Onze dochter maakte voor het eerst, zo fier als een pauw, een ritje op een pony en zoon lief was gelukkig tevreden met een bezoekje aan de geitjes.

Het Ravensburger spieleland is tot nu toe het leukste pretpark dat we hebben bezocht. Er zijn leuke en ook leerrijke attracties voor kleine kinderen of het hele gezin. Vanaf de leeftijd van twee jaar zijn er attracties waar ze veilig op kunnen, al dan niet onder begeleiding. 4-jarigen kunnen zelfs op het merendeel van de attracties. Tussen de attracties zijn er ook verscheidene leuke speeltuinen waar met water, zand en stenen kan worden geëxperimenteerd. We sluiten er de deuren en daarmee zijn we ook aan het einde van onze vakantie gekomen. Lees meer over pretpark Ravensburger spieleland.

spieleland ravenburger

Voor het eerst is onze vakantie met kids geslaagd over de gehele lijn.

Samenvatting:
Dit blogbericht maakt deel uit van onze informatie rond onze gezinsvakantie naar het Zwarte Woud. Snel navigeren doe je via:
Reisverhaal over het Zwarte Woud (reis 1 en reis 2)
Pretpark Ravensburger Spieleland
Bloemeneiland Mainau
Hotel Schwarzwald Parkhotel.
Wandelingen in- en rond Königsfeld

P.S. Hotel is geboekt bij Neckermann Reizen. Ervaringen en aanbiedingen over deze reisorganisatie vind je hier.

Eén reactie op “Gezinsvakantie: het verhaal van 5 dagen Zwarte Woud”

1. Last minute lover! schreef:

eindelijk iemand die begrijpt hoe moeilijk het is als je met kind op vakantie wilt gaan.